Annonce
Erhverv

Stod bag opsigtsvækkende auktion i oktober: Nu er bilforhandler gået konkurs med Vejen-firma

Autoforhandler Kenneth Falke Theil fra Falke Biler i Kolding solgte den 6. oktober en masse brugte biler, der i en årrække havde ladet i en lade i Frifelt i Sønderjylland. Nu er hans selskab Dansk Autoconsult, der havde base i Vejen, gået konkurs. Ifølge den tidligere direktør og ejer skyldt han Skat cirka to millioner kroner. Arkivfoto: Søren Gylling
I starten af oktober trak Falke Biler og Kenneth Falke Thiel overskrifter, da selskabet solgte 41 specialbiler på en auktion i Kolding. For lidt over to uger siden gik et af hans selskaber, Dansk Autoconsult med adresse i Vejen, konkurs.
Annonce

Kolding/Vejen: Bilforhandler Kenneth Falke Theil og Falke Biler fik massiv omtale, da han for nylig meddelte, at Falke Biler ville afholde en auktion over 41 specialer biler, der havde stået i en lade i mange år.

Men sideløbende med auktionen, der blev holdt den 6. oktober, har Gældstyrelsen, der kradser penge ind for det offentlige, forsøgt at få penge hjem fra hans selskab Dansk Autoconsult. Selskabet har solgt biler i den dyre kategori til blandt andet leasingselskaber fra en adresse i Vejen.

Den 26. september begærede Gældstyrelsen selskabet konkurs, og den 23. oktober blev selskabet taget under konkursbehandling ved skifteretten i Esbjerg. Selskabets seneste offentliggjorte regnskab fra december viste et overskud på 4,7 millioner kroner og egenkapitalen var 3,7 millioner kroner.

Jeg samarbejdede med et leasing-selskab, der også blev presset på deres cashflow. Det presser mig, når jeg ikke kan sælge mine biler, og så har jeg en bank, der i starten af året skruer ned for kassekreditten.

Kenneth Falke Theil, tidligere direktør og ejer af Dansk Autoconsult

Problemer medd cashflow

Den tidligere ejer og direktør i Dansk Autoconsult, Kenneth Falke Theil, fortæller, at selskabet har været uden aktiviteter siden foråret, og at det var udfordringer med ”cashflow” i selskabet, der betød, at selskabet ikke kunne betale gælden til Gældstyrelsen. Men da han mødte op i retten den 23. oktober var han overbevist om, at han kunne afværge konkursen.

- Jeg synes, det er lidt svært at tale om en konkurs, når man fire dage senere har adgang til 25 millioner kroner. Det havde jeg haft, hvis man ikke havde erklæret selskabet konkurs. Jeg kom i retten med den overbevisning, at jeg havde 14 dage til at få løst det her. Det mente dommeren så ikke, siger Kenneth Falke Theil, der forklarer, at Dansk Autoconsult samarbejdede med Falke Biler i Kolding, men at det er to forskellige selskaber.

- Når man regner efter, så handler det om, at selskabet i Vejen skylder Skat to millioner kroner, men der var et krav på fire en halv million kroner. Tallene kan man diskutere. Det kommer lidt an på, hvordan du ser sagen. Men det er moms og skat, der mangler, siger Kenneth Falke Theil.

Hvad er det for nogle problemer, der er opstået i Dansk Autoconsult, så du ikke betaler moms og skat?

- Det er cashflow-problemer. Jeg samarbejdede med et leasing-selskab, der også blev presset på deres cashflow. Det presser mig, når jeg ikke kan sælge mine biler, og så har jeg en bank, der i starten af året skruer ned for kassekreditten, siger Kenneth Falke Theil, der understreger, at auktionerne af de 41 specialbiler foregik gennem Falke Biler.

Det er røvirriterende

Hvad betyder konkursen for de andre aktiviteter omkring Falke Biler?

- Det ved jeg ikke. Men i udgangspunktet så betyder det ikke noget. Når vi sælger én bil, så kommer der tre nye kunder. Men det her er røvirriterende. Det undrer mig fortsat, at man ikke ville vente fire dage for at få pengene og få løst det her. Men det kunne systemet ikke håndtere, siger Kenneth Falke Theil.

Skifteretten har indsat kurator Mogens Norlén til at rede trådene ud, men kurator har ikke mange detaljer omkring konkursen.

- Det er ikke dårlig vilje fra min side. Sagen er den, at jeg ikke helt har fået de oplysninger, jeg gerne ville have på nuværende tidspunkt. Jeg har altså ikke fået det materiale, jeg gerne ville have, derfor ved vi for lidt til, at jeg kan udtale mig, lyder det fra Mogens Norlén, fra Penta Advokater.

Dansk Autoconsult, der handlede med biler i den dyre ende, er gået konkurs. - Jeg kom i retten med den overbevisning, at jeg havde 14 dage til at få løst det her. Det mente dommeren så ikke, siger Kenneth Falke Theil, der forklarer, at Dansk Autoconsult samarbejdede med Falke Biler i Kolding, men at det er to forskellige selskaber. Arkivfoto: Hans Chr. Gabelgaard
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce
Annonce
Annonce
Leder For abonnenter

Hemmelighedskræmmeri er uhyrligt

Danfoss beviser endnu engang en familieejet virksomheds styrke i forbindelse med sagen om den voldsomme forurening på Himmark Strand på Als. Her dumpede Danfoss med myndighedernes tilladelse årligt tonsvis af flydende industriaffald i 1950’erne og 1960’erne. Man vidste dengang ikke bedre, og Danfoss kan juridisk ikke gøres ansvarlig for udledningen. Jura og moral er imidlertid vidt forskellige ting. Og det moralske ansvar tager Danfoss på sig. Derfor er koncernen frivilligt gået i spidsen for det arbejde, som efter planen skal gøre området giftfrit senest i 2023. På egen hånd har Danfoss desuden iværksat den forundersøgelse, der skal afdække problemet. Sådan handler et firma, der skeler mere til anstændighed end bundlinje. Storsind i den målestok kan man udvise, når ejerne ikke er udenforstående aktionærer med et fuldt legitimt ønske om det maksimale udbytte af deres investering. Her har vi i stedet at gøre med familien Clausen, der ved denne og talrige andre lejligheder har bevist deres engagement i lokalsamfundet. Samme redelighed kunne man ønske sig fra Sønderborg Kommune. Her er der imidlertid spillet med beklageligt fordækte kort i denne sag. En aktindsigt afslører, at kommunaldirektør Tim Hansen forsøgte at mørkelægge et møde om forureningen mellem kommunen samt repræsentanter for Danfoss og regionen sidste år i oktober. Penge var motivet til hemmelighedskræmmeriet. Et udviklingsselskab var langt fremme med planerne for ferieområdet Nordals Ressort. I den forbindelse ville det være særdeles ubelejliget, hvis pressen begyndte at skrive om en kraftig forurening kun godt en kilometer fra ferieparadiset – mente altså kommunaldirektøren. En række eksperter vurderer samstemmende, at kommunaldirektøren hermed groft har overtrådt reglerne. Hvis det er tilfældet, må det naturligvis have konsekvenser. Men allerede nu kan der faktisk fældes en dom over Tim Hansen: Sådan handler en kommunal topchef, der skeler mere til bundlinjen end anstændigheden.