Kolding

Helikopterskole åbnet i Vamdrup: Elever kan flyve alene efter 20 flyvetimer

Nu kan man lære at flyve helikopter ved lufthavnen i Vamdrup. Privatfoto.
Nu kan man lære at flyve i en helikopter hos helikopterskolen QualityCopter. Skolen hører til hos Vamdrup Lufthavn og tilbyder uddannelsesforløb til privat og erhvervspiloter.
Annonce

Vamdrup: En ny helikopterskole er åbnet i Vamdrup. Nu kan man lære at flyve i helikopter hos Vamdrup Lufthavn. QualityCopter hedder virksomheden, der uddanner privat og erhvervspiloter til helikopterbranchen. Skolen betegner sig selv som et nytænkende læringskoncept, hvor den enkelte elev får skræddersyet sit uddannelsesforløb. Skolen afholdte første timer midt i august.

- Alle vores instruktører er aktive i erhvervslivet i enten VIP-branchen, på ambulancehelikoptere eller i forsvaret, så de bidrager med erfaringer fra virkeligheden, siger Lars Staal, der er CEO og Head of Training hos QualityCopter.

Skolen uddanner på Cabri G2, som er en nyere helikopter-type, der er designet specifikt til undervisning. Helikopteren, der er den eneste af slagsen i Danmark, har blandt andet plads til to personer, så der er plads til både elev og instruktør. I øjeblikket er der otte instruktører tilknyttet skolen til teoretisk og praktisk undervisning.

Et typisk uddannelsesforløb til privat-pilot tager cirka seks måneder, hvis man kommer lige fra gaden. Igennem et forløb skal elever have minimum 45 flyvetimer samt 30 undervisningstimer i teori. Elever flyver alene efter 20 flyvetimer, såfremt alle mål er nået.

- Vores teoriforløb og praksisforløb følges ad, så man kommer hurtigt ud at flyve, men undervisningen har til enhver tid sikkerheden i fokus, siger Lars Staal.

Inden hver flyvetime afholder QualityCopter 45 minutters briefing og 30 minutters debriefing. Der sidder et GoPro kamera i helikopteren, så elever kan se video af undervisningen derhjemme. Hver elev får tildelt en support-instruktør, som de snakker med en gang om ugen. Samtalerne med instruktøren skal være med til at sikre, at eleverne er tilstrækkeligt klædt på til kommende flyvetræning.

Vores teoriforløb og praksisforløb følges ad, så man kommer hurtigt ud at flyve.

Lars Staal, CEO og Head of Training hos QualityCopter.

Flest erhvervspiloter

Prisen for et Privat Pilot Certifikat med henblik på at uddanne sig videre til Erhvervs Pilot er 194.000 kroner.

QualityCopter har i øjeblikket deres første tre elever igang. De skal alle uddannes som erhvervspiloter, og en enkelt skal være instruktør hos QualityCopter. Skolen forventer at uddanne flest erhvervspiloter.

Virksomheden er i gang med at udvide sit koncept yderligere, så de kan lave videreuddannelse af erhvervspiloter. De er også i gang med at søge om tilladelse til at afholde prøvetimer. Det vil sige, at at man uden tidligere erfaring kan komme ud og prøve en time, hvis man tænker, man kunne være interesseret i en uddannelse til helikopter pilot.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce
Annonce
Annonce
Leder For abonnenter

Digte fra voldsmanden: Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl?

JEG SAGDE SMUT/MEN HAN FORFULGTE MIG I HALVANDET MINUT/OG ENDTE MED AT BLIVE SKUDT/DET HAR JEG IKKE FORTRUDT/SELV OM DET ER FORBUDT/AT PRUTTE MED KRUDT. Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl fra Yahya Hassan, der fra sin tidsubestemte psykiatriske anbringelse sender "Yahya Hassan 2" på gaden? Anmelderne på dagbladsredaktionerne i København er ikke i tvivl. Stjernerne vælter ned over lyrikeren. "En overrumplende karakterfuld og kanongod bog", mener eksempelvis anmelderen i Weekendavisen, der brugte hele sin forside på et interview med digteren, som chefredaktør Martin Krasnik i sagens anledning personligt udførte. Andre uden for den kulturelle indercirkel er uenige i, at den dømte voldsforbryder er en befriende stemme fra den kulturelt så berigende ghetto. Den tidligere krimireporter på Ekstra-Bladet, Dan Bjerregaard, siger til journalisten.dk, at Hassan har "chikaneret folk, han har truet folk, og han har skudt en mand i foden. Han har et voldsomt forbrug af narkotika, han flasher våben, og jeg mener, at man skal overveje det meget nøje, hvis man gerne vil bidrage til det liv." Og det mener Bjerregaard, medierne gør ved at lade Hassan fylde så meget, og at danskerne gør, hvis de køber hans "banale børnerim". At medier beskæftiger sig med værk nummer to fra en skribent, hvis første bog for seks år siden solgte over 100.000, er kun naturligt. Så lader man sig nok let rive med, men det er altså ikke i sig selv en adgangsbillet til omtale og hyldest, at man er af anden etnisk afstamning, opvokset i en ghetto, notorisk voldsforbryder og indsat på retspsykiatrisk afdeling. Produktet må være det afgørende. Der er kun én konklusion: Danskerne må vurdere, om det er stor kunst eller ubehjælpsomt ævl, så vi slutter med endnu et citat fra den nye "karakterfulde og kanongode bog": "JEG HAR HAFT SKUDSIKKER VEST PÅ UNDER JAKKEN/SIDEN ÅR 2013/TRO MIG JEG ER TRÆT AF DEN/DENS LUGT ER BLEVET LED SOM OKSESVED/OG JEG ER BLEVET EN JAGET GED". Versalerne er forfatterens valg.