Varde

Truckercafeteria var tvunget midlertidig til lukning: Nu er Leif klar med mad til chaufførerne

Leif Schultz har opsagt jobbet på Tulip i Vejle for at drive et landevejscafeteria. Foto: Morten Nielsen
I øjeblikket lægges der sidste hånd på åbning af Roadhouse West med ny forpagter. Han vil blandt andet ændre nogle af priserne.

Varde/Billund: Nu genåbner landevejscafeteriaet Roadhouse West på motortrafikvejen øst for Varde. Der har været problemer med at skaffe mandskab, og derfor har det været lukket i en periode.

Det er bilforhandler Claus Lützhøft, Grindsted, som købte cafeteriaet omkring årsskiftet. Han har fået løst problemet med personalemangel. Så nu er Leif Schultz, 57 år, fra Billund, klar til at overtage som forpagter.

Han er ved at gøre klar til åbning.

- Vi åbner mandag i uge 42, efterårsferien, og gerne før, hvis jeg kan nå det, siger Leif Schultz, som satser på at blive klar i weekenden.

Leif Schultz er smed og har i 20 år arbejdet som automatikmekaniker på Lego. Senest har han arbejdet som reparatør på Tulips fabrik i Vejle.

Annonce

Her ligger Roadhouse West

  • Roadhouse West ligger ud til rute 11 og rute 12, som det pågældende løber sammen på en motortrafikvej.
  • Rute 11 er vejforbindelsen gennem Vestjylland: Sæd Grænse, Ribe, Esbjerg, Varde, Holstebro, Thisted, Nørresundby.
  • Rute 12 er vejforbindelsen Esbjerg - Viborg via Herning.

Priser sættes ned

- Jeg har altid haft en drøm om at blive selvstændig, siger Leif Schultz, som i første omgang er parat til at lave det hele selv. Han vil altså både lave mad, han vil gøre rent og holde cafeteriaet åbent ti timer i døgnet.

- Jeg har en søn på 25 år, og hvis det kan bære, er det planen, at vi deler åbningstiden, siger Leif Schultz, som har nye tiltag på vej. Der vil være en dansk ret hver dag. Den vil skifte hver uge.

- Det kan være bøf med løg, medister eller frikadeller, siger Leif Schultz, som virkelig føler sig på hjemmebane, når det kommer til at lave dansk mad.

En anden strategi er at ændre mange af de nuværende neonskilte med priser over disken.

- Jeg sætter priserne på en del af retterne ned, siger Leif.

Han vil desuden bruge sin hobby, motorcykelkørsel, aktivt.

Han vil samle motorcyklister

- Jeg vil forsøge at samle motorcyklister her, siger Leif Schultz, som selvfølgelig godt ved, at det først og fremmest bliver et aktiv i foråret.

- Motorcyklister kan få gratis kaffe. Jeg håber, at vi kan lave nogle arrangementer her med blandt andre motorcykler og klassiske biler, siger Leif Schultz.

Roadhouse West har trods sin placering ud til den befærdede motortrafikvej samtidig en naturskøn beliggenhed meget tæt på Varde Å. Mange lystfiskere bruger derfor parkeringspladsen.

Leif Schultz er forpagter, mens Claus Lützhøft, bilforhandler i Grindsted, ejer Roadhouse West. De giver hånd på forpagtningsaftalen. Foto: Morten Nielsen
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce
Annonce
Varde

Købmand berørt over sur smiley: Der var ingen fare for fødevaresikkerheden

Annonce
Leder For abonnenter

Danmark skal hænge sammen

Kan man forestille sig en situation, hvor det offentlige dropper investeringen i vejnettet i dele af landet, så borgerne selv må i gang med asfalteringen? Nej selvsagt ikke. Men faktisk er det nogenlunde en parallel beslutning, vores regering har truffet ved at ikke at afsætte midler til bredbåndspuljen i sit udspil til finanslov. Danmark er på vej til at blive næsten 100 procent digitaliseret. Det rummer mange fordele. Både i dialogen med myndighederne og i privatlivet kan det meste hurtigt og bekvemt ordnes via nettet, der samtidig giver adgang til et uendeligt univers af information og underholdning. Forudsætningen for at være en del af det moderne Danmark er hurtigt, stabilt internet. Imidlertid er det fortsat steder i landet, hvor borgerne ikke har denne mulighed. Hermed er de berørte koblet af en central del af infrastrukturen. Konsekvenserne er logiske. Unge familier vælger landet fra, hvis der ikke er net af tilstrækkelig kvalitet. Man skubber således yderligere på den affolkning, der allerede er sat ind af andre årsager. Kreditinstitutternes uvilje til at yde lån til boligkøb i den knap så tæt befolkede del af landet er i forvejen et problem. Men er der heller ikke netforbindelser af en antagelig kvalitet kan boliger på landet blive usælgelige. Samtidig er det svært at drive virksomhed uden bredbånd. Både det lille mekanikerværksted i landsbyen og den moderne landmand er afhængig af computeren. Ansvaret for netforbindelser kan man ligeså lidt som byggeri af veje eller broer pålægge den enkelte. Et eksempel fra Fyn viser således, at det kan koste privatpersoner op til godt 270.000 kroner at få etableret en individuel forbindelse med fibernet. Naturligvis skal staten være sparsommelig. Men en pulje på 100 millioner kroner er ingen kæmpepost på statens samlede udgifter, der i 2018 var på næsten 700 milliarder kroner. For borgerne kan hurtig adgang til nettet til gengæld gøre en verden til forskel. Danmark skal hænge sammen.