Vejen

Vejen tildelt pris som årets transportkommune

Borgmester Egon Fræhr får overrakt prisen for Årets transportkommune af formanden for ITD, Christian Sørensen Madsen. Foto: Lasse Hyldager
Vejen Kommune får ros for at gøre en ekstra indsats for at skabe gode forhold og faciliteter for den tunge trafik på det lokale vejnet. For borgmester Egon Fræhr spiller den tunge trafik en betydelig rolle for erhvervsudviklingen.

Vejen: Årets transportkommune i Danmark.

Den titel kan Vejen Kommune smykke sig med. Vejen modtog kåringen foran Horsens Kommune af brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, ITD. Med kåringen af Årets Transportkommune fejrer ITD de kommuner, der gør en ekstra indsats for at sikre en god og smidig vejgodstransport lokalt og dermed er med til at skabe vækst og velstand i hele landet.

- Vi er rigtig glade for at kunne kåre Vejen som Året Transportkommune. Lastbilerne udgør en vigtig livsnerve for vores samfund og er med til at skabe vækst og velstand i hele landet. Derfor er det vigtigt, at kommunerne tænker vejgodstransporten ind i deres trafikplanlægning, da det sikrer bedre mobilitet og en højere trafiksikkerhed. Og det gør man virkelig i Vejen Kommune, der scorer højt på alle parametre i vores måling, og derfor fremstår som en meget transportvenlig kommune, siger Christian Sørensen Madsen, der er formand for ITD i en pressemeddelelse.

Annonce

Om prisen

Bag prisen som Årets transportkommune står brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, ITD, som har fremlagt en undersøgelse af kommunernes indsats for vejgodstransporten.

Kåringen er baseret på en undersøgelse gennemført af analysebureauet IRIS Group, der trækker på både statistisk data fra offentlige myndigheder og institutioner samt en spørgeskemaundersøgelse udsendt til kommunerne.

Stolt borgmester

Vejen scorede blandt andet højt i undersøgelsen, fordi kommunen har gjort en ekstra indsats for at skabe gode forhold og faciliteter for den tunge trafik på det lokale vejnet. Blandt andet har Vejen gjort plads til modulvogntog på udvalgte strækninger og skabt gode parkeringsfaciliteter for chauffører. Samtidig er der gjort en særlig indsats for at skabe gode og sikre tilkørselsforhold til kommunens erhvervsområder.

I det hele taget udmærker Vejen Kommune sig ved at indtænke den tunge transport i planlægningen af den samlede mobilitetsplanlægning i kommunen. Egon Fræhr var derfor både en glad og stolt borgmester, da han modtog prisen fra ITD’s formand Christian Sørensen Madsen.

- Vi har gennem mange år aktivt prioriteret at skabe gode forhold for vejgodstransporten i Vejen, fordi ordentlige tilkørselsforhold for lastbiler er vigtigt for hele erhvervsudviklingen i kommunen. Derfor er jeg også særlig glad for, at prisen blandt andet blev givet for de store investeringer, vi har gjort for at forbedre til- og afkørselsforhold til motorvej E20, som er livsnerven for meget af erhvervslivet i kommunen, siger Egon Fræhr.

Annonce
Forsiden netop nu
Annonce
Annonce
Annonce
Leder For abonnenter

Danmark skal hænge sammen

Kan man forestille sig en situation, hvor det offentlige dropper investeringen i vejnettet i dele af landet, så borgerne selv må i gang med asfalteringen? Nej selvsagt ikke. Men faktisk er det nogenlunde en parallel beslutning, vores regering har truffet ved at ikke at afsætte midler til bredbåndspuljen i sit udspil til finanslov. Danmark er på vej til at blive næsten 100 procent digitaliseret. Det rummer mange fordele. Både i dialogen med myndighederne og i privatlivet kan det meste hurtigt og bekvemt ordnes via nettet, der samtidig giver adgang til et uendeligt univers af information og underholdning. Forudsætningen for at være en del af det moderne Danmark er hurtigt, stabilt internet. Imidlertid er det fortsat steder i landet, hvor borgerne ikke har denne mulighed. Hermed er de berørte koblet af en central del af infrastrukturen. Konsekvenserne er logiske. Unge familier vælger landet fra, hvis der ikke er net af tilstrækkelig kvalitet. Man skubber således yderligere på den affolkning, der allerede er sat ind af andre årsager. Kreditinstitutternes uvilje til at yde lån til boligkøb i den knap så tæt befolkede del af landet er i forvejen et problem. Men er der heller ikke netforbindelser af en antagelig kvalitet kan boliger på landet blive usælgelige. Samtidig er det svært at drive virksomhed uden bredbånd. Både det lille mekanikerværksted i landsbyen og den moderne landmand er afhængig af computeren. Ansvaret for netforbindelser kan man ligeså lidt som byggeri af veje eller broer pålægge den enkelte. Et eksempel fra Fyn viser således, at det kan koste privatpersoner op til godt 270.000 kroner at få etableret en individuel forbindelse med fibernet. Naturligvis skal staten være sparsommelig. Men en pulje på 100 millioner kroner er ingen kæmpepost på statens samlede udgifter, der i 2018 var på næsten 700 milliarder kroner. For borgerne kan hurtig adgang til nettet til gengæld gøre en verden til forskel. Danmark skal hænge sammen.